KBO BRABANT secr. Hoge Akkers 48 Tel. 040-2017299
5554 GC Valkenswaard
Afdeling Valkenswaard e-mail: kbovalkenswaardsecretariaat@gmail.com
website: www.kbo-valkenswaard.nl
Rabobank: NL63 RABO 0152 9298 00
Verslag ledenvergadering 15 MAART 2016 D’n Turfberg. 60 Personen aanwezig.
Afwezig met bericht: dhr. en mw. Kanters
1. Opening.
De voorzitter, Leny Peels, heet iedereen hartelijk welkom.
Een aantal belangrijke verandering in 2015 haalt de voorzitter aan:
- Het passeren van de eigen statuten; hiervoor werd een extra ledenvergadering belegd in september 2015
- Oprichten van de overkoepelende KBO kring gemeente Valkenswaard in juli 2015
- Invulling van het secretariaat in september door Petra Verberne .Tevens merkt de voorzitter op dat wij in 2017 65 jaar bestaan. Hiervoor zal een aparte feestcommissie opgericht worden. Inbreng van de leden wordt zeer op prijs gesteld. Aanmelden hiervoor kan geschieden bij Jan Geurts. Na de vakantie zal een start gemaakt worden met de voorbereidingen.
Na het officiele gedeelte van de jaarvergadering zal mw. Ria v.d. Eijnde-van Amelsvoort een lezing geven.
De voorzitter vraagt, alvorens over te gaan tot het officiële gedeelte van de vergadering, even stilte voor de overleden leden van het afgelopen jaar en voor de leden die het momenteel moeilijk hebben.
2. Mededelingen / extra agendapunten.
Iedereen heeft de agenda en de bijbehorende stukken ontvangen. Er zijn geen extra agendapunten.
Een compliment wordt ontvangen dat er ook reizen gepland worden, die onverzorgd zijn. Dit wil zeggen, dat alleen een busreis geregeld wordt en dat de verdere indeling van de dag aan betreffende leden wordt overgelaten. Dit werd als zeer prettig ervaren. Het bestuur vindt het fijn om dergelijke feedback te ontvangen van de KBO-leden. Er zijn dit jaar ook weer 4 reizen gepland; 2 onverzorgde reizen (alleen busreis/vervoer: in het voorjaar en een reis naar een kerstmarkt), en 2 verzorgde reizen in de zomer en in het najaar.
3. Goedkeuring verslag algemene ledenvergadering 2015.
Er zijn geen vragen of opmerkingen over het verslag van de algemene ledenvergadering van 31 maart 2015. Het verslag wordt hierbij goedgekeurd.
Tevens wordt het verslag van de extra ledenvergadering van 22 september 2015 goedgekeurd.
4. Jaaroverzicht 2015.
Het jaaroverzicht 2015 is met de uitnodiging voor deze vergadering meegestuurd. Er zijn geen op- of aanmerkingen gemaakt. Een aantal onderwerpen worden door de voorzitter nader vermeld.
Bestuur in 2015. Samenstelling.
Belangenbehartiging
- < >via KBO Brabant. Dit is de moederorganisatie die onze belangen provinciaal en landelijk behartigt en de afdelingen ondersteunt.
- via SBV. Seniorenbelang Valkenswaard. Deze stichting is een overkoepelende organisatie van de ouderenbonden en van onafhankelijke senioren die de collectieve, dus algemene, belangen van alle senioren van Valkenswaard behartigt. Zij kunnen gevraagd en ongevraagd de gemeente en andere instanties advies en informatie geven en zitten regelmatig met de wethouder ouderenbeleid en zijn beleidsmedewerkers rond de tafel.
Ook spreken de werkgroepen met tal van organisaties binnen Valkenswaard zoals Woningbelang, Paladijn, Valkenhof.
- via Paladijn. Dit is een welzijnsorganisatie in Valkenswaard waar we terecht kunnen voor advies en vrijwilligers en waar we leden met vragen naar door kunnen verwijzen. Paladijn heet vanaf februari dit jaar Cordaad Welzijn en zij zijn verhuisd naar De Hofnar.KBO ouderenadviseur. Onze afdeling heeft de beschikking over een eigen, door KBO opgeleide ouderenadviseur: Walter Mertens. Een ouderenadviseur ondersteunt de leden op hun verzoek, verwijst, bemiddelt of adviseert vrijblijvend over regelgeving en voorzieningen op de terreinen – inkomen -recht -zorg – wonen -mobiliteit- participatie.
KBO cliëntondersteuner. Afgelopen jaar is Jos Musters door KBO Brabant gecertificeerd als cliëntondersteuner. In de Wmo (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) is geregeld dat een persoon die zorg en/of hulpmiddelen nodig heeft en dat via de gemeente (Wmo-loket) gerealiseerd wil zien, een beroep kan doen op een onafhankelijke ondersteuner. De taak van de cliëntondersteuner is om naast de hulpvrager te staan, hem te ondersteunen bij de aanvraag, hem te voorzien van info, advies. Aanwezig te zijn bij het onderzoeksgesprek, het zogenaamde keukentafelgesprek. De verslaglegging te bewaken en – indien nodig- ondersteuning te bieden bij het indienen van een bezwaarschrift.
Activiteiten
In de vaste activiteiten is niet veel verandering gekomen t.o.v. de activiteiten van 2014, te weten: line dance, kienen, schilderen, biljarten, fietsten, koersballen, wandelen, orkest, reizen, buffetten, sinterklaas en kerstmiddag, inloopmiddag. Daarnaast is in het najaar van 2015 een nieuwe actitiveit gestart: het Tablet café. Leerlingen van WereDi geven informatie en helpen de leden wegwijs te worden op de Smartphone, tablet en laptop. Dit blijkt een groot succes te zijn. In mei volgt een evaluatie en wordt besloten of deze activiteit wordt gecontinueerd.
De leden konden ook weer terecht bij onze belasting invuldienst voor het gratis invullen van hun belastingpapieren.
De kortingen-commissie zorgde weer voor leuke kortingen bij diverse winkels en bedrijven.
De werkgroep ledenzorg bezocht de thuiswonende leden geboren in 1930 en 1931, de 40- 50-en 60-jaar getrouwde paren, de leden die 25-jaar lid zijn van onze afdeling. Ook is er een aantal zieken bezocht en hebben partners van overleden leden een uitnodiging tot gesprek gekregen.
Verdeling van de leden.
Het aantal ledenaantal blijft ongeveer hetzelfde; op 1 januari 2016 bedroeg dit 1255. Wel is er een verschuiving waar te nemen in de leeftijdsopbouw; het ledenaantal van 85 jaar en ouder is flink gestegen.
Er zijn geen vragen over het jaaroverzicht van 2015 en wordt hierbij goedgekeurd.
5. Beleidsplan 2016-2020.
Het beleidsplan is opnieuw vastgesteld en geldt voor de periode van 2016 t/m 2020. Dit beleidsplan is door de leden samen met de agenda ontvangen. Er is niet veel veranderd t.o.v. het vorig beleidsplan. De missie, doelstelling en visie blijven ongewijzigd. Wel is er een regel toegevoegd, laatste zin: KBO werkt aan de hand van protocollen/draaiboeken. Het huishoudelijk reglement is vervallen. De protocollen zijn bij het secretariaat op te vragen, bij voorkeur digitaal.
6. Financieel overzicht.
Balans 2015. De penningmeester, Peter Plompen, licht de balans toe. Deze cijfers worden ook naar de gemeente gestuurd voor aanvraag van de subsidie. De kosten zijn redelijk binnen het budget gebleven. In 2015 is ook een nieuwe laptop aangeschaft. Peter Plompen geeft aan dat er voortaan zo min mogelijk per kas gewerkt wordt; hoofdzakelijk vinden de transacties per bank plaats.
Begroting 2016. De begroting heeft een negatief resultaat ( € 360,-). Er is voor 2016 nog uitgegaan van de voorlopige toegezegde gemeentelijke subsidie. Peter Plompen verzoekt de vergadering zo veel mogelijk de contributie per automatisch incasso te voldoen om in ieder geval de hoge bankkosten te drukken.
Vanuit de vergadering wordt de vraag gesteld of we niet goedkoper uit zijn bij een andere bank. Op dit moment blijken de verschillen in bankkosten voor verenigingen te verwaarlozen te zijn en is een switch naar een andere bankt niet interessant. Peter Plompen zal echter dit punt bewaken.
Vervolgens volgt er een discussie over de belastinginvuldienst. Tot op heden wordt deze onder de vlag van FNV voor onze leden gratis verzorgd. Op dit moment stelt KBO Brabant andere richtlijnen op, e.e.a. heeft ook te maken met de aansprakelijkheid van onze KBO-afdeling. KBO afd. Valkenswaard dient het beleidsplan van KBO Brabant op te volgen. E.e.a. bevindt zich nog in een voorbereidende fase.
M.b.t. de overige activiteiten merkt de vergadering op, dat hierin een onevenwichtige lijn te bespeuren is. In 2016 zal e.e.a. nader gespecificeerd worden. Nu zijn een aantal posten samengevoegd. Jos Musters mist ook de post ledenzorg, ook dit zit verwerkt in overige activiteiten, zo ook de post ziekendienst.
Kascontrole commissie. Mevr. Tilborghs en P. Arts hebben op 23 februari 2016 de adminstratie gecontroleerd en goed bevonden. De penningmeester wordt decharge verleend voor het financiele beleid.
Samenstelling kascontrole 2016. Mevr. Tilborghs treedt na 2 termijnen af. Dhr P.Arts blijft nog 1 jaar aan. Jan Sanders treedt toe tot de cie. Als reserve stelt Jos Musters zich beschikbaar.
Contributie. De contributie is in de jaarvergadering 2015 voor dit jaar vastgesteld op
€ 22,50. De afdracht naar KBO Brabant is t.o.v. 2015 niet gewijzigd en bedraagt
€ 11,93. De contributie voor 2017 wordt wederom vastgesteld op € 22,50. Indien de subsidie van de gemeente wijzigt, zal er een contributieverhoging moeten plaatsvinden. Dit zal dan in een extra ledenvergadering ter goedkeuring aan de leden voorgelegd worden. De vergadering gaat hiermee akkoord.
Rabo clubkas campagne. De penningmeester vraagt hiervoor nogmaals de aandacht. E.e.a. staat ook vermeld in het Journaal van maart. Ieder lid kan 5 stemmen uitbrengen op een vereniging; maximaal 2 stemmen op dezelfde vereniging. Dat levert onze afdeling weer extra financiële middelen op. Wel dient men lid te zijn. Indien men een rekening heeft bij de Rabobank, is men niet automatisch lid. Je moet je hiervoor aanmelden. Voor dit jaar is de inschrijving hiervoor helaas verlopen (kon tot en met 14 maart). Het is zinvol om zich alsnog op te geven zodat men volgend jaar mee kan doen.
Wel is het van belang bij stemming te melden dat het om KBO afd. Valkenswaard gaat. Indien er KBO-leden zijn die hulp nodig hebben, om deze stemming in te voeren, dan kunnen zij een beroep op het bestuur doen.
7. Bestuursverkiezing.
Walter Mertens is aftredend, maar stelt zich herkiesbaar. De vergadering gaat hiermee akkoord.
Peter Jansen is aftredend. In 2010 is hij als bestuurslid aangetreden, maar heeft nu besloten zich niet herkiesbaar te stellen. Wel blijft hij actief binnen de reiscommissie en het bridgen.
De voorzitter dankt Peter voor zijn grote inzet binnen onze afdeling maar ook als afgevaardigde van de Kring Dommel en Aa; later Kring gemeente Valkenswaard. Ook is hij jaren afgevaardigde geweest voor onze afdeling naar Seniorenbelang Valkenswaard. Als blijk van waardering overhandigde de voorzitter Peter Jansen een bos bloemen en een cadeaubon.
Er is nu een vacature voor het bestuur. In het Journaal heeft hiervoor een oproep gestaan. Er heeft zich een kandidaat aangemeld, die hierover wil nadenken. Na de volgende bestuursvergadering zal hij hierover een beslissing nemen en dan eventueel als aspirantlid meedraaien Tijdens de volgende algemene ledenvergadering zal hij dan voorgedragen worden aan de leden en officeel benoemd worden.
8. Rondvraag.
Vanuit de vergadering wordt de vraag gesteld waarom er in april een onverzorgde reis gepland staat. De voorzitter legt uit, dat er 2 verzorgde en 2 onverzorgde reizen op het programma staan. Er is hiervoor gekozen om aan de wensen van zoveel mogelijk leden te voldoen.
Bij de onverzorgde reizen wordt alleen het vervoer geregeld. In de zomer en najaar volgen nog verzorgde reizen. Mededelingen hieromtrent, volgen in het Journaal.
Bij een van de aanwezige leden bestond nog onduidelijkheid over de Kring gemeente Valkenswaard. Na uitleg van de voorzitter, was e.e.a. duidelijk. De Kring gemeente Valkenswaard bestaat uit de afdelingen Valkenswaard, Dommelen en Borkel en Schaft. De afdeling organiseren allen eigen activiteiten. De Kring fungeert als overkoepelend orgaan.
M.b.t. het jubileumjaar wordt de vraag gesteld wat dit precies inhoudt. De voorzitter geeft aan dat dit o.a. het organiseren van een middag/dag inhoudt. Belangstellenden kunnen zich melden bij Jan Geurts.
De volgende ledenvergadering is vooralsnog gepland op 14 maart 2017.
De voorzitter sluit de algemene ledenvergadering en dankt de aanwezige leden voor hun getoonde interesse en aandacht. Ook spreekt zij nogmaals dank uit aan de talloze vrijwilligers die meehelpen bij de diverse actitiviteiten.
Na een pauze wordt het woord gegeven aan mevrouw Ria v.d. Eijnde-v. Amelsvoort.
15 maart 2016,
Petra Verberne, notulist